Archives

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Kjøpe whisky på Vinmonopolet?

For noen år siden fikk vi selvbetjente Vinmonopol. Det ga oss muligheten til å se, ta og føle på flaskene som står fristende i hyllene og venter på potensielle whiskykunder. De flaskene som står i hyllene (basis- og partiutvalget), utgjør imidlertid bare ca 20 % av det totale utvalget av maltwhisky som er tilgjengelig i Norge, men står samtidig for 90 % av salget. 80 % av det norske maltwhiskyutvalget ligger i Vinmonopolets bestillingsutvalg. Her kommer noen kjappe tips om hvordan man enkelt og greit handler produkter fra Vinmonopolets bestillingsutvalg. Det er nemlig slett ikke så vanskelig!

Det som står i hyllene
Det varierer fra butikk til butikk hva de har i sortimentet. Dette har som regel utgangspunkt i hvilken sortimentsstatus butikken har (grunnsortiment, hovedsortiment, fullsortiment), og om det er noen med spesiell whiskyinteresse som har ansvar på det polet. Det hender ganske ofte at noen Vinmonopol tar inn produkter fra bestillingsutvalget for å ha det som kalles et lokalt tilleggsutvalg. Vinmonopolets nettsider gir en ganske god oversikt over hvilke produkter som befinner seg i det enkelte utsalg.

Gå inn på Vareutvalg, velg en varetype (whisky) og velg lager på mitt lokale vinmonopol. Da kan utsalget søkes fram for hele landet. F.eks Vinmonopolet på Oslo City

Kjøpe fra bestillingsutvalget.
Vinmonopolets nettsider viser oversikt over alle whiskyer som de har tilgjengelig. Vinmonopolet har også sine tradisjonelle produktkataloger hvor det som er i bestillingsutvalget har en egen katalog. Det er også mye informasjon om tilgjengelige whiskyer i Norge på forumet til NMWL. Alle produkter har et eget varenummer. Det er sentralt når man skal bestille, og da har man flere muligheter. Produktene i bestillingsutvalget koster 100-150kr mer enn hva de ville kostet om de var i basis- eller partiutvalget. Det er fordi det er lagt inn transportutgifter på produktene i bestillingsutvalget som gjør at produktene skal koste det samme om det skal utleveres sentralt i Oslo, eller mer usentralt i Finnmark….

Du kan henvende deg i informasjonsdisken ved ditt lokale Vinmonopol og si du vil bestille en maltwhisky. Da får du hjelp til å finne riktig produkt, og betjeningen legger bestillingen inn i systemet for deg. Det er kanskje enda enklere å plukke opp telefonen og ringe ditt lokale Vinmonopol og legge inn bestillingen pr telefon. Da hjelper også betjeningen til med å legge inn bestillingen. Dette er helt gratis!

Du kan også legge inn bestilling selv via internett. Det kan gjøres på Vinmonopolets nettsider (bruk grønn handlevogn) eller fra  mat. og drikkenettstedet Aperitif. Ved bestilling fra internett tar Vinmonopolet 30 kr i ekspedisjonsavgift. Når du bestiller fra Aperitif, må du velge om du skal ha varene tilsendt eller hentes på et utsalg og fylle inn all info. Hvis du velger hentes på utsalg betales det ikke noe gebyr. Grunnen er at Aperitif sender bestillingen videre til det utsalget der du skal hente. Alle ordre gjennom  Apéritif går imidlertid direkte til den enkelte butikk. 

Du kan også unngå gebyret dersom du sender en epost direkte til det aktuelle Vinmonopolutsalg.

Levering
Du kan selv velge hvor du skal få dette utlevert, ved ditt lokale Vinmonopol, på posten, eller hjemme på døra (man må betale ekstra for de to siste alternativene, og tjenesten er begrenset til Vinmonopolets åpningstider). Når man bestiller på internett, kan en følge leveringsprosessen gjennom vanlig pakkesporing. Dersom du har valgt å få produktet utlevert på et lokalt utsalg, vil de som regel ringe deg når det er klart for utlevering. Det tar normalt ca en uke fra du har bestilt til det er klart for utlevering.   

Spesialbestilling
Du kan finne en tapning på en bar, eller finne informasjon om en tapning f.eks  her på NMWLs nettsider, som ikke er tilgjengelig i Vinmonopolets utvalg. Importøren av produktet har da tatt inn dette i et svært begrenset utvalg. Som kunde kan du eventuelt ta kontakt med importøren for å sjekke om du kan få lov til å kjøpe ei flaske eller to. Da vil importøren eventuelt gi deg et varenummer som du tar med til Vinmonopolet for å kunne bestille produktet på vanlig måte.

Vinmonopolet har to butikker med såkalt “Vinkjeller”. De butikkene får tilbud om å ta inn produkter fra importørene som ikke legges i bestillingsutvalget, og vil derfor kunne ha whisky i hyllene sine som ikke fremkommer i noen katalog eller på Vinmonopolets nettsider. Per nå er disse to butikkene i Valkendorfgt i Bergen og på Briskeby i Oslo.

3 comments to Kjøpe whisky på Vinmonopolet?

  • Terje Huse

    Har sjekket Aperitifs sider hvor jeg fant en del whisky som lar seg bestille, men som jeg ikke finner dersom jeg går via Vinmonopolets sider. På Aperitifs polliste finner jeg f.eks. Talisker 18 – men denne finner jeg ikke når jeg søker via Vinmonopolets sider. Betyr dette at Aperitif tilbyr et større utvalg enn Vinmonopolet, eller er det så enkelt at Aperitif opererer med en utdatert polliste?

    På forhånd takk for hva enn svar som måtte komme!

    Mvh, Terje

  • NMWL nettsjef

    Det er vanskelig å svare på vegne av Aperitif, men det ser ut til at de opererer med utdaterte pollister, ja. Det er selvsagt mulig at f.eks. Talisker 18 er mulig å få bestille fordi importøren har den tilgjengelig for Horeca og at polet derfor ville behandlet en bestilling gjennom Aperitif som en spesialbestilling, men jeg vil tro at det som skjer er du får en epost om at ordren desverre er kansellert fordi varen ikke er tilgjengelig. Den eneste sikre måten å finne det ut på er å prøve 🙂

    Når det er sagt hender det at man får sånn epost selv hvis man bestiller via polet, om det er få flasker igjen og mange som bestiller omtrent samtidig vil bestillingene gå gjennom, men bli kansellert.

    Hilsen Ragnhild

  • Terje Huse

    Takk for svar!

    Jeg kontaktet Vinmonopolet som kunne bekrefte at Aperitifs polliste er svært utdatert. Ble deretter anbefalt å foreta enhver bestilling via Vinmonopolet.

    Så nå vet vi det!

    Mvh, Terje

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>